Helgen!

Hör kommer lite om min helg och dressyrträningarna!

På fredagen hade vi friluftsdag i skolan så slutade tidigt :) Almeida fick vila eftersom hon skulle gå två tuffa dressyrlektioner lör o sön.

På lördagen och söndagen så va Carl Hedin i vårat stall och hade dressyrträningar från kl 9-13!

På lördagen gick jag upp vid halv sju för jag skulle ha den första tiden.. Carl va lite tidig så jag hann inte värma upp innan han kom så jag fick en extra lång lektion eftersom han va med när jag värmde upp oxå ;) i början va Almeida mest pigg och stark och stel i munnen. Sen så red Carl Almeida en liten stund för att visa hur han mena att jag skulle göra när hon vill dra upp huvudet och inte vill jobba. Det va mkt att jag skulle använda min innerakänkel mycket dör då sänkte hon huvudet och utifrån det jobbade jag mer med händerna oxå, så fort hon drog upp huvudet skulle jag trycka med innerskänkeln tills hon lyssnade igen och sänkte huvudet igen, samma sak om hon "låtsades" vara rädd för ngt eller om hon fokuserade på annat än mig. Jag lärde mig sjukt mycket och fick många bra tips som jag kommer ha nytta av både när jag rider själv hemma och ute på tävlingar! Det sista så började hon lyssna mkt bättre och gick jättefint! På kvällen va jag och min familj bjudna till Tea (en kompis) och hennes familj så vi va där till 01:00 ungefär!

På söndagen gick jag upp lite senare för min lektion började 11:15, så jag va i stallet ca 10:00. När jag värmde upp va hon väldigt pigg men ändå ganska mjuk och avslappnad :) jag började med att trava henne på en volt något varv sedan hoppade Carl upp och visade lite tips. Han är en väldigt duktig ryttare så det va kul att se han rida henne lite! Sedan fick jag rida igen, fortsatte träna på samma saker som förra lektionen, det gick mkt lättare denna gången och hon gick verkligen riktigt fint när vi hittade ett jämnt och lagom tempo där hon arbetade som bäst. För att sedan göra det lite svårare så arbetade jag mkt med galoppen nu när traven funkade så bra, det va lite svårare i galoppen då hon har lite svårt för att ha en lugn galopp dör hon verkligen arbetar och går rätt men det gick bättre för varje ny galopp och det sista arbetade hon riktigt fint!

Jag har lärt mig väldigt mkt under dessa träningar med Carl och har fått masa bra tips om hur jag ska rida henne i olika situationer och vad jag ska träna mkt på nu och vad nästa steg sen ska vara osv. Carl gav oss mkt beröm och sa även att Almeida är en ponny att ta vara på och att jag ska vara rädd om henne och att han tyckte hon va en jätte fin ponny, kul att höra från en sådan duktig ryttare! Hoppas han kommer till vårat stall och har fler träningar snart! Tyckte han va en riktigt bra tränare och visade och förklarade tydligt vad han menade hela tiden!

//Agnes


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0